Pohankový mlýn Šmajstrla
Vyprávění mlynáře
Pokaždé, když si vzpomenu na svého dědu
Františka, vybaví se mi obraz jednoho jarního odpoledne roku 1953.
Mlynář JosefJako šestiletý kluk jsem seděl na mezi a pozoroval ho:
pečlivě přeorával půdu na poli, doslova se mazlil s každou hroudou
hlíny, vytrhával plevel, vybíral kameny. Ty odhazoval na okraj pole, kde
pak tvořily jakési hráze. Na Valašsku jim lidé říkávali hromadiska.
Za
své klukovské zážitky, které zřejmě ovlivnily celý můj život, vděčím
vlastně náhodě. Do první třídy jsem začal chodit v Petrovicích u Karviné
k paní učitelce Olze Bělíkové. Brzy jsem však onemocněl černým kašlem a
na doporučení doktora Rottaegla mě maminka odvezla k dědovi Františkovi
do Frenštátu pod Radhoštěm, abych se, jak říkala, nadýchal čistého
vzduchu.
Tehdy v dětství jsem se poprvé setkal s pěstováním pohanky, s
jejím setím, sklizní i mlácením. Děda František mi vysvětloval, že
pohanka potřebuje čerstvě prooranou půdu, protože klíčí dříve než
plevel. "Je velkou chybou zorat pole na podzim a na jaře před setím jej
pouze povláčet. Plevel má pak před pohankou předstih a zamoří celé
pole," říkával. Pole před setím nikdy nehnojil, aby rostliny nevyrostly
zbytečně vysoké a nepolehly . Pohanku sel vždy tam, kde v předcházejícím
roce byly zasazeny brambory nebo řepa. Tyto moudrosti předků, které mi
děda František předával, zůstaly někde skrytě uchovány v mé dětské hlavě
a později, když jsem se rozhodl pokračovat v mlynářské tradici rodiny
Šmajstrlů, se mi začaly vybavovat.
Jednoho březnového dne se mlýnská kola zastavila a dvůr, jindy plný
vozů a koní, osiřel. Psal se rok 1939. Na vratech do mlýna se objevila
veliká plomba s hákovým křížem. Čeští četníci chodívali kontrolovat, zda
zůstává neporušená. "My za to, Františku, nemůžeme," zkroušeně se
omlouvali dědovi, který postával na zápraží s rukama v kapsách a
pozoroval je, jak obcházejí mlýnici a zkoušejí, zda jsou zavřená všechna
okna.
Zima se tehdy zdála být nekonečná. Na Radhošti se ještě dlouho
v dubnu držel sníh a v údolí každou chvíli vzduchem poletovaly vločky
jako lehounké pohankové slupky. František pozoroval, jak roztávají na
kamenech opuštěného dvora. Možná si při tom vzpomněl na svého otce
Josefa, jak oloupanou pohanku vysypával na louce na bílou plachtu, aby
ji vítr pročistil. Možná si říkal, to by mě táta nepochválil. Určitě by
se ptal: Proč nemeleš, Františku?
Jednou v noci Františkovu ženu
Marii vytrhl ze spaní jakýsi hluk. Posadila se na posteli, poslouchala a
najednou si všimla, že místo jejího muže je prázdné. Přehodila přes
sebe starý kabát a vyběhla ven. V okně mlýnice zahlédla mihotavé světlo.
"Panebože...," zašeptala vystrašeně. Jindy zapečetěná vrata byla
pootevřená, a když po prvním leknutí v sobě našla odvahu a nahlédla
dovnitř, spatřila Františka, jak ke stěně ukládá pytel s čerstvě
oloupanou pohankou. "Zbláznil ses....!" vykřikla. Zvedl k ní hlavu a ona
viděla, že se usmívá. "Běž spát, Marie. Dnes už jsem s prací skončil,"
řekl.
Děda František nikomu neprozradil, jak se mu dařilo odstraňovat
plombu, aniž by to bylo poznat. Mlýnská kola se od té doby točila skoro
každou noc až do konce války. Zrno schovával pod podlahou. Když přišli
četníci zkontrolovat, zda je všechno v pořádku, a pronášeli svou omluvu,
že oni za to nemůžou, František j
e uklidňoval: "Vždyť já vím, chlapi. Já to přece vím."
Jednoho dne roku 1940 dědeček František porcoval tajně na půdě prase. V tom na dvoře zazněly kroky četnických holinek.
Často nás doma ve mlýně navštěvoval spisovatel Bohumír Četyna.
Jezdíval do Trojanovic na chalupu, kde v klidu psával na psacím stroji.
Na chalupě si sám vařil jednoduchá jídla z pohanky.
Na první pohled
vypadal starší. Lesklou holou lebku zdobilo v úrovni uší kolo stříbrných
vlasů. Z pod malých obrouček drátěných brýlí mžouraly mladistvé oči,
které i přes silnější skla působily vesele a štastně. Dokázal poutavě
vyprávět. Mnohokrát jsme jej v létě poslouchali na dvorku u stolu nebo
pod stromy. Líčil nám, jak z historických zápisů v archívech v Brně,
Opavě, Vídni nebo Varšavě, kde čerpal náměty ke svým knihám o Valašsku,
vyčetl, že pohanku lidé na severní Moravě pěstovali už v 15. století.
Popisoval valašské recepty tak věrohodně, až se nám sbíhaly sliny.
Bohumír
Četyna si zvlášť oblíbil maminčiny pohankové rohlíky plněné jablky a
ořechy, nebo i klíčkovou pohankovou krupicí. Zapíjel je bylinným čajem
oslazeným pohankovým medem. "To bych mohl jíst každý den, Andělko,"
říkával.
Protože maminka, která pracovala jako učitelka, mívala málo
času, vymýšlela pro své čtyři děti jednoduchá a rychlá jídla. Většinou
bezmasá z pohanky nebo pohankové krupice či mouky. Tvarohové knedlíky s
pohankovou krupicí a s ovocem měly u nás doma vždy přednost. Chválilo je
mnoho lidí, kteří jedli u našeho stolu. Vzpomínám si, jak se spisovatel
Bohumír Četyna jednou zamyslel a povídá mé mamince: "Andělko, ty musíš
napsat kuchařku." Léta plynula a jeho přání zůstávalo nenaplněno. Teprve
když jsem jako čtvrtý mlynář rodu Šmajstrlů převzal pohankový mlýn,
rozhodl jsem se všechny rodinné recepty shromáždit a dát jim podobu
knihy.
Jednoho dne jsem si oblékl mlynářskou zástěru i já, čtvrtý mlynář
rodu Šmajstrlů. Otec Arnošt náhle zemřel a ve mlýně po něm zůstala
spousta nevyřízených zakázek. "Musíš to, Zdeňku, dokončit. Nikdo jiný
těm strojům nerozumí," říkali mi sousedé a já se nechal přesvědčit. Měl
jsem za sebou studium na pedagogickém institutu a třicet let učitelské
zkušenosti v učilišti kopřivnické automobilky Tatra.
Ve staré
mlýnici po svém otci jsem nakonec loupal a mlel pohanku rok a půl. Byla
to dost dlouhá doba na to, abych se mohl alespoň ve vzpomínkách vrátit
na počátek, až do svého dětství, a znovu v duchu pozorovat dědu
Františka, jak na jaře před setím pohanky proorává pole nebo před
bouřkou popohání koně zapřažené do vozu s nákladem pohankových snopů. Ve
chvílích volna jsem listoval v poznámkách svého otce Arnošta. Do
tlustého sešitu s černými deskami si zapisoval o pohance nejrůznější
údaje. Viděl jsem, jak si postupně začínal uvědomovat, že se tato
obilnina v budoucnu stane díky svým léčebným účinkům důležitou
potravinou v racionální výživě. Společně se synem Vladimírem, mým
starším bratrem, dokonce uspořádal v Nitře konferenci, na niž se sjeli
pěstileté, šlechtitelé i zpracovatelé pohanky z celé republiky. Před
plným sálem posluchačů otec Arnošt přednášel o zvláštní odrůdě pohanky
nazývané pyra, která má i v horských podmínkách dobrou úrodnost, stejnou
velikost zrn a výborné chuťové vlastnosti.
Atmosféře mlýna jsem po
onom roce a půl podlehl a za katedru se už nevrátil. Věděl jsem, že
pokud chci pokračovat v mlynářské tradici, musím zařízení mlýnice
zmodernizovat. Podobně, jako to svého času udělal děda František. Na
řadu přišlo bourání. Z původní stavby zůstaly jen nosné sloupy a
střecha. Pak jsem nechal celý mlýn vyzdít a uvnitř obložit keramickou
dlažbou. Vyměnit bylo třeba i stroje na loupání pohanky, které už
připomínaly spíše muzejní exponáty. Nové zařízení mi pomáhal
zkonstruovat spolužák Josef Gajdušek z Papratné. Dodnes se o stroje v
mlýnici stará jako technik. Linka, kterou uvedl do provozu, zpracuje tři
tuny pohanky za směnu. Dědeček František - blahé paměti - dal do své
práce všechno, a přesto více než metrák za den nezvládl. Inu, pokrok je
pokrok. Ale určitě by mi nezáviděl. Spíš by měl úpřimnou radost.